Friday 18 March 2011

8

zaman sekarang ni aku tengok tudung dah keluar mcam2 fesyen.. makin lama... makin singkat.. bodoh nya kepada sesiapa yang memakainya tanpa berfikir... antara aurat atau fesyen.. ahhh itu kolot.. dunia moden haruslah berfesyen,, bodohnya kau.. dah tu dosa kau siapa yang nak tanggung.. jiran kau? apa yang kau banggakan??Menampakkan bentuk leher dan sanggul yang tinggi seperti bonggol unta...Tudung dipakai semata-mata kerana mengikut peredaran zaman atau fesyen.Bukan kerana ingin menutup aurat.Tudung terlalu singkat dan tidak menutup dada sehingga menampakkan bentuk badan? kan aku sudah bilang.. lebih baik sahaja kau telanjang wahai si perempuan..




dalam keghairahan kaum wanita Islam memakai jilbab mereka juga harus memahami bahawa jilbab bukan sekadar pakaian menutup tubuh sahaja. Mereka juga harus memastikan ia benar-benar mematuhi syarat yang ditetapkan oleh Islam.

Syeikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani dalam kitabnya, Jilbab Al-Mar'ah Al-Muslimah menyebutkan lapan syarat jilbab syarie iaitu:

- Menutup seluruh tubuh, kecuali muka dan telapak tangan.

- Bukan untuk tabarruj (bersolek) yang boleh menyebabkan pandangan mata tertuju kepadanya.

- Bahannya diperbuat daripada kain yang tebal dan tidak nipis.

- Kainnya longgar, tidak ketat dan tidak membentuk lekuk tubuh.

- Tidak diberi memakai minyak wangi seperti mana peringatan Rasulullah s.a.w.: Mana-mana wanita yang memakai wangi-wangian dan kemudian berjalan di hadapan orang ramai dan mereka menghidu baunya, maka dia adalah penzina.

- Tidak menyerupai pakaian lelaki.

- Tidak menyerupai pakaian orang-orang kafir.

- Bukan memakainya kerana untuk mencari populariti. Ia sesuai dengan peringatan Rasululullah melalui sabdanya: Barang siapa mengenakan pakaian untuk mencari populariti di dunia, nescaya Allah akan memakainya dengan pakaian kehinaan pada hari kiamat, kemudian membakarnya dengan api neraka.


 pernah tak korang terpikir.. siapa yang mencipta tudung - tudung yang berfesyen2 tu.. islam atau kafir?
 

2 comments:

  1. kapitalis.



    dan semuanya menyanggah cakap itu salah satu cara nak menyukai islam.

    badut2 sahaja para mereka.

    ReplyDelete